Instrukcijas un FAQ

< All Topics
Print

Eiropas jūras vienloga vide (ES EMSWe)

Ievads Eiropas tiesiskajā regulējumā un tā laika grafiks

ES direktīvas 2002/59/EK un 2002/6/EK un Direktīva 2010/65/EK (Ziņošanas formalitāšu direktīva).
ES un Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) dalībvalstis jau sen ir ieviesušas kuģu ziņošanas sistēmas, pateicoties ES direktīvām 2002/59/EK un 2002/6/EK, kurās dalībvalstīm noteikts pienākums izveidot šādas sistēmas. Turklāt visas valstis ir modernizējušas savas kuģu ziņošanas sistēmas, lai tās atbilstu Direktīvai 2010/65/EK (Ziņošanas formalitāšu direktīva), kurā izklāstītas ziņošanas formalitātes kuģiem, kas iebrauc ES dalībvalstu ostās un izbrauc no tām.

Regula (ES) 2019/1239, ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES
Tomēr, neraugoties uz šiem centieniem, ziņošanas prasības nav saskaņotas ne dažādās politikas jomās dalībvalstīs, ne starp dalībvalstīm, kas rada ievērojamu administratīvo slogu operatoriem.
Šis jautājums tika aplūkots Direktīvas 2010/65/ES novērtējumā, kas tika veikts kā daļa no ES jūras transporta politikas 2016.-2017. gada atbilstības pārbaudes. Jaunajā EMSWe koordinētā un saskaņotā veidā ir apkopoti visi ziņojumi, kas saistīti ar ienākšanu ostā. Tas, savukārt, uzlabos arī attiecīgo sistēmu sadarbspēju un savstarpējo savienojamību, tādējādi dodot iespēju pēc vajadzības efektīvāk apmainīties ar datiem un tos atkārtoti izmantot. Šo iniciatīvu Eiropas Komisija ierosināja 2018. gada maijā kā daļu no Trešās mobilitātes paketes.
Galu galā tā rezultātā tika pieņemta Regula (ES) 2019/1239, ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES.

EMSWe regula
EMSWe regulas mērķis ir standartizēt informācijas sniegšanu, kas vajadzīga, lai veiktu ienākšanu ostā, izveidojot vienu saskaņotu datu kopumu, lai dati, kas tiek paziņoti vienai valsts jūras vienloga sistēmai, būtu savietojami ar datiem, kas tiek paziņoti citai valsts jūras vienloga sistēmai. Tās mērķis ir arī atvieglot informācijas apmaiņu starp sūtītājiem, attiecīgajām iestādēm, ostas pakalpojumu sniedzējiem un citām dalībvalstīm ostas apmeklējumu laikā. Tomēr regula neietekmē ziņošanas pienākumu termiņus vai būtību, kā arī informācijas glabāšanu un apstrādi valsts vai ES līmenī.
Regula būs piemērojama 2025. gada 15. augustā.

Saskaņotas ziņošanas saskarnes EMSWe ietvaros
EMSWe sastāvēs no valstu jūrniecības vienoto sistēmu tīkla ar saskaņotām ziņošanas saskarnēm, kas ietver kopīgus pakalpojumus, piemēram, kopīgu lietotāju reģistru un piekļuves pārvaldību, kā arī kopīgas datubāzes, lai samazinātu statisko un kuģu datu pieprasījumu skaitu.
Visi šie komponenti (sistēmas un pakalpojumi) savstarpēji mijiedarbojas, veidojot ziņošanas vidi, kas ļauj sūtītājiem elektroniski un saskaņoti izpildīt ziņošanas pienākumus kuģiem, kuri ierodas ES ostā, uzturas tajā un izbrauc no tās.

EMSWe ziņošanas pienākumi un datu kopums
EMSWe regula pilnvaro Eiropas Komisiju noteikt saskaņotu datu kopumu, kas aptver visus ziņošanas pienākumus. Datu kopuma pamatā ir ziņošanas pienākumi, kas izriet no:

Ziņošanas pienākumi, kas izriet no ES tiesību aktiem, ietver informāciju, kas jāsniedz saskaņā ar noteikumiem, piemēram, paziņojumus par kuģiem, kas iebrauc dalībvalstu ostās un izbrauc no tām, informāciju par personām uz kuģa robežkontrolei, paziņojumus par bīstamām vai piesārņojošām kravām, paziņojumus par atkritumiem un atkritumu nodošanas kvītis, kuģa drošību pirms ierašanās un informāciju, kas nepieciešama ostas valsts kontrolei.

Datu kopums ietver arī:

Kopumā no 2023. gada janvāra ir definēts EMSWe datu kopums ar aptuveni 1200 datu elementiem.

EMSWe RIM un EMSWe pakalpojumi

EMSWe regulas mērķis ir izveidot saskaņotus noteikumus par informācijas sniegšanu, kas nepieciešama, lai veiktu ostas apmeklējumus ES.
Tās mērķis ir izveidot vienu saskaņotu datu kopu, lai dati, kas paziņoti vienai valsts vienotai jūras vienloga sistēmai, būtu savietojami ar datiem, kas paziņoti citai valsts vienotai jūras vienloga sistēmai, tādējādi atvieglojot informācijas nosūtīšanu starp deklarētājiem, attiecīgajām iestādēm un ostas pakalpojumu sniedzējiem pirms ostas ienākšanas un ostas ienākšanas laikā.

Reporting Interface Module (RIM)

Lai sasniegtu šos mērķus, EMSWe ietver Ziņošanas Saskarnes moduļa (RIM) izveidi katrai valsts jūras vienotajam kontaktpunktam, kas ir galvenais EMSWe elements. RIM nodrošinās saskaņotu un vienotu sistēmas saskarni visām ES valstu vienotajām jūras vienloga sistēmām.

Lai palīdzētu ieviest ziņojumus un aprakstītu informācijas apmaiņas principus un loģiku starp sūtītājiem un RIM, ES Komisija cieši sadarbosies ar dalībvalstīm, lai izstrādātu RIM, ko papildinās ziņojumu ieviešanas rokasgrāmata (MIG).

RIM tiks uzstādīts un uzturēts kā integrēts komponents visās ES valstu vienotajās jūras vienlogu sistēmās, nodrošinot, ka ieinteresēto personu kuģu ziņojumu apmaiņa starp mašīnām notiek saskaņā ar MIG noteikumiem un ziņojumu specifikācijām jebkurā ES dalībvalstī.

RIM komponentu(-us) pilnībā izstrādās un atjauninās ES, un dalībvalstis to izmantos kā kopēju tehnisko standartu ziņojumu apmaiņai (AS4). AS4 nodrošina tādas funkcijas kā šifrēšana, ziņojumu parakstīšana un neatspēkojamība, kas palīdz nodrošināt apmainīto ziņojumu drošību un integritāti.

Papildus RIM ES nodrošinās centralizētas, uzturētas datubāzes, piemēram, kuģu, atrašanās vietas, bīstamo vielu un kuģu sanitārijas datubāzes, lai tās varētu izmantot dalībvalstis, tādējādi samazinot nepieciešamību atsevišķām valstīm pašām uzturēt šīs datubāzes.

Lietotāju reģistra un piekļuves pārvaldības sistēma

Vēl viens svarīgs EMSWe pakalpojums ir Lietotāju reģistra un piekļuves pārvaldības sistēma (URAM), kas apstiprina, ka formalitāti ir iesniedzis uzticams sūtītājs. Integrācija ar šo pakalpojumu ir obligāta visiem RIM.

EMSWe vienkāršota arhitektūra

Šajā attēlā parādīta ļoti vienkāršota shēma, kas ilustrē plānotās EMSWe arhitektūru. Lai diagramma būtu vienkārša, vairāki komponenti, tostarp Savienības Jūras informācijas un apmaiņas sistēma, nav atspoguļoti.

Attēlā redzami divu dalībvalstu jūras vienloga un EMSWe kopējie dienesti un datubāzes. Sarkanā krāsa diagrammā norāda, ka attēlotais komponents ir kopīgs, kas norādīts regulā un ko uztur Eiropas Komisija.

Katras dalībvalsts esošā valsts vienotā jūras vienloga sistēma kalpos par pamatu tehnoloģiski neitrālai un sadarbspējīgai EMSWe. Valsts jūras vienotajam kontaktpunktam jābūt visaptverošai ziņošanas vārtejai jūras transporta operatoriem, kas nodrošina datu savākšanas funkcijas no sūtītājiem un datu izplatīšanu visām attiecīgajām kompetentajām iestādēm un ostas pakalpojumu sniedzējiem.

Valsts jūras vienotajā logā jābūt viegli lietojamai grafiskajai saskarnei ar vienotām funkcijām, kas paredzētas manuālai ziņošanai, ko veic sūtītāji. Dalībvalstīm jānodrošina iespēja sūtītājiem manuāli ievadīt datus, izmantojot GUI, vai arī augšupielādēt saskaņotas digitālās izklājlapas. Lai nodrošinātu konsekventu lietotāja pieredzi, Eiropas Komisijai un dalībvalstīm būtu jākoordinē centieni padarīt saskarnes pēc iespējas līdzīgākas funkcionalitātes ziņā.

Valstu jūras vienotajās sistēmās būtu jāintegrē arī ES izstrādātais un uzturētais RIM komponents. Diagrammā ir vizualizēta sistēma-sistēma (S2S) saziņa starp kuģi, kas darbojas kā deklarētājs (sūtītājs), un dalībvalsts jūras vienoto kontaktpunktu (saņēmējs), ko atbalsta integrēts RIM komponents. Saziņa notiek, izmantojot AS4 protokolu starp piekļuves punktiem abās pusēs. Arhitektūras projekta rezultātā ir nepieciešams uzstādīt RIM komponentu sūtītājiem, lai nodrošinātu saskaņotu ziņojumu apmaiņu.

RIM ir izstrādāts, lai atvieglotu vienkāršu saziņu starp abām pusēm, bet tas neveic autentifikāciju. Autentifikācija un validācija tiek nodrošināta ar to, ka formalitāti ir iesniedzis uzticams sūtītājs, iedarbinot RIM, un tas savukārt veic vai nu URAM validācijas pakalpojums, kā norādīts attēlā, vai dalībvalsts validācijas pakalpojums.

Shēmā redzams, ka dalībvalsts jūras vienloga sistēmai ir savienojums ar centralizētām datubāzēm, kurās ir informācija par kuģiem, atrašanās vietu un bīstamajiem materiāliem (hazmat). Tas norāda, ka dalībvalsts Jūras vienlogam ir piekļuve šīm datubāzēm un tas var apmainīties ar datiem.

Table of Contents
Skip to content